Search

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Pliki Cookies (ciasteczka) – informacje dotyczące urządzenia końcowego

Strona internetowa Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej może zbierać i analizować informacje nieosobowe dotyczące nazwy przeglądarki, typu komputera i technicznych informacji o użytkownikach, systemu operacyjnego oraz inne podobne informacje. Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej może zbierać ciasteczka zawierające ww. informacje. Informacje przechowywane są jedynie w celu ułatwienia korzystania ze strony internetowej, w celu szybkiej autoryzacji użytkowników i ulepszenia mechanizmu funkcjonowania strony.

Zgodnie z art. 173 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 173 ust. 2 Prawa telekomunikacyjnego, jeśli nie chcesz, aby ciasteczka były zapisywane w pamięci Twojego komputera, powinieneś w odpowiedni sposób zmodyfikować ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Konfiguracja, która dopuszcza używanie ciasteczek oznacza, że wyrażasz na powyższe zgodę.

Województwo Opolskie

Specjalne strefy potrzeb edukacji

Ministerstwo Gospodarki jako przykład stawia powstające przy fabryce Volkswagena we Wrześni specjalne centrum szkoleniowe. To ośrodek budowany od podstaw i w ścisłej współpracy z dużym pracodawcą, co daje gwarancje, że tu kształcenie zawodowe będzie celowe i dopasowane do potrzeb firmy.

Specjalne potrzeby gospodarki i edukacji

Na terenie województwa opolskiego działają dwie strefy ekonomiczne: wałbrzyska i katowicka. Większość firm działających w ramach stref jest „obsługiwana" przez Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki w Opolu. Odbyły się tam już pierwsze spotkania dotyczące ewentualnej współpracy pracodawców z opolskimi szkołami zawodowymi w ramach wsparcia finansowego skierowanego do stref.

Projekty takie mogłyby być realizowane równolegle z tymi, które wpisane zostały do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego. Ministerstwo Gospodarki chce jednak postawić na aktywny udział pracodawców w kształtowaniu programów nauczania dla poszczególnych zawodów. Od tego, czy polskie firmy będą miały dobrze wykwalifikowanych i kreatywnych pracowników, uzależnia się rozwój gospodarki, jej innowacyjność i konkurencyjność. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik w liście skierowanym do SSE pisze m.in. o tym, że 80 proc. pracodawców pomimo bezrobocia ma problem ze znalezieniem pracowników odpowiadających swoimi kompetencjami potrzebom firm. Jak więc zorganizować kształcenie zawodowe, aby odpowiadało ono na te potrzeby?

Kształcenie dualne w toku?

Coraz więcej mówi się o kształceniu dualnym, podając jako przykłady systemy kształcenia zawodowego w Niemczech czy Austrii. Można właściwie za takie uznać istniejące w Polsce zasadnicze szkoły zawodowe, gdzie uczeń ma stały kontakt z pracodawcą przez cały okres kształcenia. Problemem są 4-letnie technika, gdzie często jedynym kontaktem z realnymi warunkami pracy jest okres 4-tygodniowej praktyki zawodowej realizowanej dopiero w III klasie. W tym przypadku mówimy w województwie opolskim o kilku tysiącach absolwentów rocznie. Tutaj jest więc pole do popisu dla szkolnictwa zawodowego, które w ramach części kształcenia związanej z przedmiotami zawodowymi może zdecydowanie zwiększyć współpracę z przedsiębiorcami.

Niestety nie można w przypadku techników mówić o jakimkolwiek kształceniu dualnym, a porównywanie się do systemu niemieckiego jest niedorzeczne. Na zachodzie Europy uczeń podpisuje umowę o kształcenie z firmą, a dopiero firma wysyła go na część teoretyczną do szkoły, natomiast w Polsce odpowiedzialność za kształcenie jest po stronie szkoły. Konieczne więc są zasadnicze zmiany w polskim prawie oświatowym i zdecydowane zwiększenie ilości zajęć praktycznych w technikach, aby można było mówić o kształceniu dualnym.

To już ostatni zastrzyk środków finansowych z UE i ostatnie kilka lat na dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Bez aktywnego włączenia pracodawców w ten proces i bez odpowiednich zmian prawnych Ministerstwa Edukacji Narodowej nie będzie to możliwe. Czekamy więc na wartościowe projekty realizowane przez SSE we współpracy z szkołami zawodowymi, które będą stanowiły podstawę do stałych zmian w kształceniu zawodowym.

Adam Koj

czerwiec 2015 r.